Zarabianie w Internecie

Artykuł sponsorowany. Czym jest i jak na nim zarobić?

Cześć! Artykuł sponsorowany to bardzo popularny sposób na uzyskanie dodatkowego przychodu z własnej strony Internetowej. Czym jest artykuł sponsorowany oraz ile można dzięki niemu zarobić dowiesz się w dalszej części wpisu. Dziś poruszymy następujące tematy:

Czym jest artykuł / wpis sponsorowany?
Czy Twoja strona nadaje się do zamieszczania wpisów sponsorowanych?
Ile można zarobić na zamieszczaniu cudzych wpisów na własnej stronie?
Case study – ile zarabiałem na wpisach sponsorowanych?
Krótkie podsumowanie tematu wpisów sponsorowanych.

Co to jest artykuł sponsorowany?

Mówiąc najprościej wpis sponsorowany to treść przygotowana przez inną osobę lub firmę. Firma taka tworzy treści mające na celu wypromowanie jakiegoś konkretnego produktu, miejsca lub eventu. Treść taka przybiera różne formy. Może wyglądać jak artykuł blogowy, może tez być krótką notatką prasową, a nawet mieć charakter billboardu. Posiadając gotowy artykuł firma zgłasza się do nas i oferuje zamieszczenie tej treści na łamach naszego bloga lub portalu w zamian za gratyfikację. Innymi słowy, zgadzamy się na użyczenie powierzchni naszego serwisu w celu zrobienia komuś reklamy.

Czy mogę zamieścić wpis sponsorowany u siebie?

Pracując ostatnią dekadę w e-Commerce zdarzało mi się być po dwóch stronach barykady. Byłem w ekipie zlecającej artykuły sponsorowane, ale też sam je przyjmowałem i wydawałem na swoich stronach. Dlatego myślę, że mogę udzielić Ci kilka cennych i sprawdzonych wskazówek.

Po pierwsze: nie każda strona nadaje się na bycie powierzchnią dla artykułów sponsorowanych.

Niestety to nie jest tak, że mając jakąkolwiek stronę, będą się do Ciebie zgłaszali różni reklamodawcy. Strony atrakcyjne z punktu widzenia firm marketingowych to głównie takie, które generują duży ruch i mają duże zasięgi. Często kampanie reklamowe w Internecie, w tym wpisów sponsorowanych są u naszego reklamodawcy wpisane w budżet marketingowy. To z kolei oznacza, że każda złotówka wydana na reklamę powinna się firmie w jakimś stopniu zwrócić. Jeżeli więc nie mamy zasięgów, lub liczba unikalnych użytkowników naszej strony jest znikoma, to zaryzykuję stwierdzenie, że raczej nie znajdziemy reklamodawcy.

Po drugie: nie przyjmuj wpisów sponsorowanych, jeżeli nie są one zgodne z profilem Twojej strony.

Przyjmijmy, że Twoja strona generuje ruch, atrakcyjny z punktu widzenia rozpoczęcia współpracy reklamowej. Może się zdarzyć tak, że prowadząc blog o tworzeniu stron Internetowych, dostaniesz propozycję zamieszczenia artykułu o tematyce finansów. Może to być reklama jakiegoś narzędzia finansowego, korzystnej lokaty lub zachęta do otwarcia konta w banku. W takiej sytuacji reklamodawcy jest raczej wszystko jedno, czy kontekst reklamy i Twojej strony pozostaje spójny. Liczyć się będą wyświetlenia i kliknięcia w szczegóły.

porada zarabiaj na stronie

Inaczej do sprawy zapewne podejdą Twoi czytelnicy, przyzwyczajeni do określonego kontentu. Rozumiem, że propozycja szybkiego zarobku może być kusząca. Warto jednak wyważyć tutaj dwie rzeczy. Jeżeli chcemy być postrzegani jako profesjonaliści, decydujmy się raczej na tego typu współpracę tylko wtedy, gdy kontekst reklamy jest zbieżny z omawianymi przez nas tematami. Warto jest też wejść w skórę naszych czytelników i zadać sobie pytanie, czy są oni u nas po to, aby czytać treści tworzone przez nas, czy też aby prezentować im sponsorowane reklamy.

Analogicznie do Bloga czy strony Internetowej takie sytuacje często mają miejsce na YouTubie. Ja sam nie raz doświadczyłem pewnego rodzaju dysonansu, gdy na przykład kanał o tematyce paranormalnej przez 1/3 filmu reklamuje Worlds of Tanks.

 

Wpisy sponsorowane. Ile się na nich zarabia. Zarabiajnastronie.pl

Po trzecie: Artykuł sponsorowany musi być spójny z prezentowanymi przez Ciebie wartościami.

Jest to punkt bardzo zbieżny z poprzednim, ale na tyle istotny, że postanowiłem go wyodrębnić, aby mocniej zaakcentować jego wagę. Załóżmy, że na Twoim blogu w ostatnim roku stworzyłeś pięć wpisów, pochwalających produkty firmy X. Nagle otrzymujesz atrakcyjną cenowo ofertę zamieszczenia u siebie wpisu sponsorowanego. Jest tylko haczyk – znajdują się w nim treści, które totalnie negują wcześniej wspomniane produkty firmy X. Co wtedy zrobisz? Jest niezwykle istotne i ważne, aby nasza strona, o ile nie jest wielowątkowa lub multibranżowa, była spójna merytorycznie.

Po czwarte: Informuj swoich czytelników, że wpis jest sponsorowany.

To kwestia transparentności i naszego podejścia do czytelników. Osobiście uważam, że warto jest gdzieś zaznaczyć, iż prezentujemy treści sponsorowane.  Tym samym jasno komunikujemy czytelnikom, iż po prostu użyczyliśmy wpis naszego bloga jako powierzchnię reklamową. To jednak nie wszystko: informujemy również przyszłe firmy – naszych potencjalnych partnerów biznesowych, że praktykujemy ideę artykułów sponsorowanych i jednocześnie prezentujemy im z góry akceptowalną przez nas formę takiej reklamy.

Ile można zarobić na wpisach sponsorowanych?

Zacznę od tego, że zarabianie na wpisach to dość przyjemna sprawa. Głównie dlatego, że artykuł sponsorowany minimalizuje nasze zaangażowanie w przygotowanie treści. Po prostu dostajemy gotowy materiał, a nasza rola sprowadza się do jego przeczytania, zaakceptowania lub nie oraz do opublikowania na swojej stronie.

porada zarabiaj na stronie

Rozliczanie za artykuły sponsorowane może przybrać różne formy:

  • Zapłata za wpis jednorazowy bez linków wychodzących
  • Rozliczenie za wpis jednorazowy z linkami wychodzącymi
  • Zapłata za wpis ograniczony czasowo, z określoną datą emisji
  • Rozliczenie za artykuł w zależności od miejsca jego publikacji (np. przyklejony do strony głównej, zwyczajnie w danej kategorii).

Kwoty są ciężkie do sprecyzowania, gdyż po drodze jest mnóstwo zmiennych, wpływających na wartość końcową. Wszystko ma znaczenie: budżet i podejście reklamodawcy, ruch jaki generuje nasza strona, zaangażowanie naszych czytelników, branża, rodzaj i długość wpisu oraz miejsce jego zamieszczania. Pozwolę sobie powiedzieć Ci ile moja firma zarabiała swego czasu na artykułach sponsorowanych.

Case study: ile zarabiałem na wpisach sponsorowanych?

Opisywana sytuacja miała miejsce w 2012 roku. Wraz z kolegą prowadziliśmy wtedy jeden a bardziej poczytnych w Polsce portali o tematyce Car Audio. Mieliśmy zawartą umowę z dystrybutorem sprzętu, między innymi radioodtwarzaczy samochodowych, głośników i wzmacniaczy. Firmie podobały się nasze zasięgi, a także sposób, w jaki prowadziliśmy portal.

Nasza umowa zakładała, iż w miesiącu opublikujemy dwa artykuły sponsorowane na łamach portalu. Istotne było dla nas to, aby nasi czytelnicy wiedzieli, że jest to po prostu reklama. Zastrzegliśmy sobie też prawo do zmiany treści lub jej fragmentów, jeżeli ta okazałaby się wprowadzać naszych czytelników w błąd. Publikacja odbywała się w co drugi czwartek. My po prostu otrzymywaliśmy mailem paczkę z artykułem oraz zdjęciami. Do nas należało artykuł przeczytać, a następnie materiały złożyć w czytelny dla użytkownika post.

Dwa wpisy w miesiącu dawały nam zastrzyk finansowy w wysokości 2500zł miesięcznie. Nie oszukujmy się, dekadę wstecz, to bardzo konkretne pieniądze. Ta współpraca była przełomowa, gdyż dała nam możliwości do negocjacji z innymi firmami.

Artykuł sponsorowany – podsumowanie

Artykuł sponsorowany to powszechnie stosowana metoda zarabiania w Internecie. Są łatwą drogą do zdobycia dodatkowego kapitału potrzebnego czy to na rozwój czy na utrzymanie naszej strony. Przy propozycji takiej współpracy warto przemyśleć ją na chłodno. Obietnica szybkiego zarobku może bowiem przekładać się na przyszłe zaangażowanie użytkowników na naszej stronie.

Ciekawy jestem Waszych doświadczeń z wpisami sponsorowanymi. Stosujecie je na swoich stronach?

Wszystkiego dobrego,

Sławek

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Next Article:

0 %