BlogowanieOptymalizacja i SEOWordpress

Jak samodzielnie pozycjonować stronę Internetową lub bloga?

Cześć!

Myślę, że nie muszę Cię przekonywać iż skuteczna optymalizacja Twojej strony pod kątem wyszukiwarek to dzisiaj klucz do sukcesu w branży on-line. Bez względu na to czy prowadzisz portal informacyjny, sklep Internetowy lub też bloga, zapewnienie dobrej widoczności naszej strony otwiera przed nami wiele możliwości. Celów naszej widoczności w sieci może być wiele. Możemy chcieć pozycjonować sklep Internetowy dla zwiększenia przychodu ze sprzedaży. Możemy pozycjonować portal branżowy, aby zwiększyć ruch na stronie, a tym samym przyciągnąć potencjalnych reklamodawców na naszą stronę. Wreszcie możemy pozycjonować stronę z usługami, aby w ten sposób pozyskiwać klientów.

Prawda jest taka, że pozycjonowanie to nie żaden mit i spisek agencji marketingowych. Jeżeli chcemy promować naszą stronę w wyszukiwarce, musimy być gotowi do grania według reguł i zasad algorytmów. Zatem jak samodzielnie pozycjonować stronę Internetową? Wystarczy, że znasz zasady gry jakie ustaliło dla nas Google. W tym artykule przedstawię Ci te zasady i pokażę, że dużą cześć pracy możesz wykonać samemu.

Czym jest pozycjonowanie?

Dużo osób pyta mnie wprost jak samodzielnie pozycjonować stronę i na czym takie pozycjonowanie polega. Otóż pozycjonowanie to szereg działań które należy podjąć, aby poprawiać pozycję naszej strony Internetowej w wynikach wyszukiwania. Im wyższą pozycję ma nasz portal, sklep Internetowy lub blog, tym większa jest szansa na osiągnięcie wyznaczonych przez nas celów biznesowych. Naturalnym jest więc, że każdy chciałby osiągać topowe pozycje i trafić na ścianę chwały jaką jest pierwsza strona w Google.

Pozycjonowanie możemy podzielić na dwie zasadnicze części: on-site i off-site. Jak sama nazwa wskazuje, on-site to wszelkie działania jakie musimy wykonać na naszej stronie internetowej. Jest to optymalizacja treści, kodu strony lub zdjęć. Działania off-site to analogicznie czynności jakie podejmujemy poza naszą stroną. Skuteczne pozycjonowanie ma miejsce wtedy gdy pomiędzy jednymi i drugimi działaniami nastąpi synergia poparta przemyślaną taktyką. Im bardziej precyzyjne działania wykonujemy na naszej stronie i poza nią, tym chętniej Google nagradza nas wyższymi wynikami.

Optymalizacja strony Internetowej on-site

Optymalizacja naszej strony, bez względu na jej rodzaj i przeznaczenie, to proces poprawiania, ulepszania i wzbogacania kontentu oraz czytelności kodu. Do najbardziej podstawowych i jednocześnie najważniejszych procesów optymalizacji strony możemy zaliczyć te wymienione poniżej.

1. Zdefiniuj słowa kluczowe

Słowa kluczowe to słowa lub frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesującą ich informację. Musisz więc poznać, jakie słowa kluczowe są związane z Twoją stroną Internetową i umieść je w strategicznych miejscach strony lub bloga. Jeżeli chcesz pozycjonować się na przykład na frazę: ‘kominki elektryczne’, upewnij się, że treści na Twojej stronie zawierają taką frazę oraz że jest ona wpleciona w kontent naturalnie. Fraza taka powinna być wynikiem przemyślanych i spójnych zdań.

Naturalnym jest więc, że najlepiej zamieszczać słowa kluczowe na przykład w opisie oferty, aktualnościach lub we wpisach na blogu, gdzie opisujemy chociażby produkt lub sposób działania kominków elektrycznych. Im solidniej przyłożysz się to tego zabiegu, tym bardziej wiarygodniej wypadnie w ‘oczach’ Google Twoja strona. Nadaj więc odpowiednią wartość słowom kluczowym.

2. Meta tagi

Meta tagi to informacje, które znajdują się w kodzie źródłowym strony Internetowej i mówiąc najprościej opisują jej zawartość. W przypadku pozycjonowania naszego serwisu należy skupić się przede wszystkim na meta tagach: title tag oraz meta description. Title odpowiada za sposób, w jaki Google odczyta i zaprezentuje tytuł Twojej strony głównej lub podstrony. Jeżeli wiec piszesz o kominkach elektrycznych dopilnuj, aby tag zawierał odpowiednią informację. Meta description działa analogicznie do tytułu i jest opisem tego, co użytkownik może znaleźć na danej stronie.

Jak samodzielnie pozycjonować stronę www

3. Treści o wysokiej wartości

Bardzo ważnym elementem i aspektem optymalizacji są treści wysokiej jakości. Pamiętaj, że Google działa poniekąd jako sztuczna inteligencja, która potrafi zidentyfikować czy tworzony przez nas kontent jest wartościowy dla użytkownika. Jeżeli piszemy składnie, jeżeli podajemy i prezentujemy ważne i ciekawe informacje na dany temat pokazujemy algorytmom, że nasza strona niesie za sobą jakąś wartość dodaną dla czytelników i że jest to strona warta uwagi. Nagrodą od Google są dla nas wyższe pozycje i przeskakiwanie do góry.

Jeżeli więc chcesz pozycjonować stronę na hasło ‘kominki elektryczne’ nie podawaj suchych faktów lub książkowych definicji, które można znaleźć na dziesiątkach innych stron. Napisz raczej o tym, czym są takie kominki, jak działają, jak się je montuje i jak wygląda ten proces, jak wygląda proces ich wytwarzania. Napisz o tym z czego są wykonane i skąd pozyskuje się materiały. Możesz śmiało stworzyć z tego serię artykułów, a każdy artykuł niech stanowi podstawę dla innego słowa kluczowego. Tworząc tego typu treści pokażesz, że Twoja strona jest inna niż wszystkie, a tym samym zwiększysz szansę na wyższe pozycje.

4. Linkuj wewnętrznie i zewnętrznie

Mówiąc bardzo obrazowo, linki działają jak system poleceń w świecie realnym. Pisząc zatem artykuł na bloga, warto jest w nim zawrzeć odnośniki do innego miejsca w Twoim blogu, na przykład do innego artykułu. Równie warto jest też dodać link zewnętrzny, czyli taki, który wychodzi poza naszą stronę. Działanie takie pokazuje Google, że nasza strona nie jest nastawiona wyłącznie na suche treści. Dajemy jasny sygnał robotom Google, iż warto jest zajrzeć też w inne ciekawe miejsca w sieci. W przypadku linku wewnętrznego i artykułu o kominkach elektrycznych, możemy na przykład przekierować roboty do artykułu o tym jak wygląda proces ich wytwarzania. Jeżeli chodzi o link zewnętrzny, możemy przekierować pajączki do strony producenta danych części lub do artykułu na Wikipedii. Może być to link do strony z nazwą miasta lub kraju, w którym wytwarzane są części do Twoich kominków. W linkowaniu chodzi o ciągłość i o wskazywanie na wartościowe naszym zdaniem treści.

Proces ten działa w dwie strony, gdyż równie dobrze, ktoś może na swoim blogu podać link do naszej strony. Tym samym Google zobaczy, że inni widzą w naszym serwisie jakąś wartość. Na tyle wielką wartość, że warto się nią podzielić. Z linkowaniem nie należy przesadzać. W zależności od długości tekstu dwa linki (po jednym z każdego rodzaju) to minimum dla zachowania optymalizacyjnej ciągłości.

5. Odpowiednie nagłówki

Nagłówki w naszej stronie działają na podobnej zasadzie jak tytuły rozdziałów w czytanej przez nas książce. Google nie widzi naszej strony tak jak my ją widzimy. Google widzi jej kod i skanuje go w poszukiwaniu odpowiednich znaczników. Nagłówki mają znaczniki takie jak H1, H2, H3 itp., gdzie H1 oznacza treść najważniejszą, H2 istotną, ale mniej ważną niż H1 itp. Dlatego też umiejętne stosowanie słów kluczowych i wpisywanie je w nagłówki pozwala robotom Google błyskawicznie zlokalizować o czym traktuje nasza strona lub dany wpis.

Wyobraź sobie, że czytasz książkę, która nie ma tytułów lub numerów rozdziałów. Czytając pierwszy rozdział miałbyś zapewne wiedzę na temat tego co dany rozdział zawiera, ale po pewnym czasie zacząłbyś się gubić w zawartości książki. Podobnie działa Google. Jeżeli pokażesz mu wprost gdzie zaczyna się nowy rozdział i o czym on traktuje, Google szybciej będzie w stanie poinformować o tym użytkownika końcowego, czyli ludzi którzy szukają Twojej strony. Jeżeli nie stosujesz nagłówków Google czy tak czy inaczej przeskanuje twoją stronę, ale może nie być w stanie precyzyjnie oddać przekazanych na stronie Informacji.

6. Mapa strony

Google udostępnia właścicielom witryn narzędzie jakim jest Googe Search Console. Jest to niezbędny program informujący nas przede wszystkim o stanie zindeksowania naszej witryny, a także o widoczności naszej strony w Google. Jedną z ważniejszych funkcji narzędzia, chociaż absolutnie nie najważniejszą jest przetwarzanie mapy strony. Mapa strony to plik, jaki nasza strona powinna posiadać. Plik ten zawiera ustrukturyzowany schemat wszystkich stron, jakie zawiera w sobie nasz serwis.

Odwołując się do przykładu książki z powyższych akapitów, mapa strony stanowi pewnego rodzaju spis treści, który jest drogowskazem dla Google. Mapa strony przekazuje do Google informacje o tym ile nasz portal ma stron, ile ma stron z kategoriami, ile wpisów, ile stron z tagami, ile stron z autorami wpisów itp. W mapie strony określamy też jak często Google ma indeksować naszą stronę. Możemy zadeklarować, że dodajemy artykuły raz w tygodniu, a tym samym informujemy Google, żeby zajrzał do nas właśnie raz na tydzień. Możemy tę częstotliwość zmniejszać lub zwiększać w zależności od charakteru naszej strony. Jeżeli zastanawiamy się jak samodzielnie pozycjonować stronę, musimy nieodłącznie pamiętać o mapie strony i jej kluczowym znaczeniu dla całego procesu.

7. Skorzystaj z Yoast SEO

Kilka dni temu stworzyłem artykuł o wtyczce do WordPressa jaką jest Yoast SEO. Jest to wtyczka, która prowadzi nas za rękę przez cały proces optymalizacji. Z całego serca gorąco polecam Ci skorzystanie z niej, zwłaszcza, jeżeli jesteś dopiero na początku przygody z SEO. Yoast SEO pozwoli Ci na poprawne wdrożenie wszystkich wyżej opisanych elementów, nawet wtedy jeżeli nie jesteś zawodowym programistą. Sprawdź możliwości tego rozszerzenia tutaj.

Jak samodzielnie pozycjonować stronę Internetową

Pozycjonowanie off-site

Do tej pory omówiliśmy tematy pozycjonowania, które możesz wykonać samodzielnie na własnej stronie. Poniżej przedstawię Ci kilka aspektów pozycjonowania off-site, czyli takiego, które musisz wykonać posługując się innymi stronami Internetowymi. Pamiętaj, że już sama optymalizacja strony wpływa zdecydowanie na poprawę widoczności strony w sieci. Jednak dopiero połączenie działań on-site i off-site daje bardzo wymierne i długotrwałe rezultaty w postaci wysokich pozycji w Google.

Mówiąc najprościej, pozycjonowanie off-site to w pewnym sensie zbiór działań marketingowych, których celem jest poprawa widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania. Możemy to osiągnąć poprzez działania poza naszą stroną. Pozycjonowanie off-site koncentruje się głównie na zdobyciu linków prowadzących do naszej strony oraz na budowaniu wizerunku marki w sieci.

1. Link building

Jednym z głównych elementów pozycjonowania off-site jest link building, czyli proces zdobywania linków przychodzących do strony. Jak już wspominałem, linki są bardzo ważnym czynnikiem algorytmów wyszukiwarek, gdyż dzięki nim Google określa ważność danej strony. Im więcej linków kierujących do naszego serwisu, tym wyższą wartość powinna prezentować nasza strona. Bardzo istotnym elementem procesu zdobywania linków jest świadomość tego, że dla Google liczy się bardziej jakość danego linku, aniżeli ich ilość. Oznacza to nie mniej nie więcej niż fakt, iż jeden link ze strony o wysokiej randze może przynieść nam więcej korzyści, aniżeli 15 linków pochodzących z bardzo niszowych, mało znaczących stron. Linki przychodzące powinny więc pochodzić z wiarygodnych źródeł oraz najlepiej, gdyby były tematycznie powiązane z naszą stroną.

Liczba miejsc w których możemy pozyskiwać linki do naszej strony jest ogromna. Mogą to być blogi naszych znajomych, strony z wizytówkami firmowymi lub na przykład portale tematyczne. W sieci możemy spotkać się również z katalogami SEO. Katalog SEO to miejsce, w którym możesz dodać link do swojej strony. Niektóre katalogi są bezpłatne, inne za dodanie wpisu pobierają jednorazową opłatę. Pamiętaj więc aby zrobić dobre rozeznanie w katalogach i wybrać taki, który jest moderowany, dobrze skonstruowany i ma wysoką rangę.

2. Marketing w Social Mediach

Kolejnym ważnym elementem pozycjonowania off-site jest marketing w mediach społecznościowych. Aktywność na platformach społecznościowych pozwala na budowanie świadomości marki oraz zdobywanie naturalnych linków prowadzących do strony. Jedną z lepszych stron, która może dać nam duży przyrost linków przychodzących moim zdaniem wcale nie jest Facebook, a Wykop. Aktywność w mediach społecznościowych ma oczywiście dodatkową zaletę. Jest nią możliwość przyciągnięcia nowych klientów lub czytelników.

3. Influencer marketing

Warto również przytoczyć możliwość współpracy z Influencerami. Jeżeli Twój produkt lub usługa mogą zostać przez nich odpowiednio zareklamowane, jest to dodatkowa możliwość na pozyskanie linków przychodzących. Współpraca taka jednak nie zawsze jest możliwa, gdyż nie każdy produkt czy usługa może zostać zareklamowana lub zarekomendowana.

4. Fora branżowe i tematyczne

Fora Internetowe to wciąż popularne medium dyskusyjne. Niektóre fora Internetowe istnieją w sieci ponad dwadzieścia lat, a tym samym zdążyły już zdobyć bardzo wysoką, jeżeli nie najwyższą rangę ważności. Możesz więc wypowiadać się na takim forum i postarać się w sposób jak najbardziej naturalny zostawić po sobie ślad w postaci linku do Twojej strony. Link taki będzie z pewnością pomocny w przyśpieszeniu procesu pozycjonowania.

Jak samodzielnie pozycjonować stronę, aby sobie nie zaszkodzić?

Musisz pamiętać, że algorytmy Google to nie kaprys jednego Project Managera, a przemyślany i sukcesywnie ulepszany  schemat. Algorytm Google nagradza tych, którzy współpracują według jego zasad, ale też każe tych, którzy próbują te zasady ominąć. Jest to słuszne podejście, gdyż daje wszystkim jednakowe szanse w drodze na szczyt. Jedynym niesprawiedliwym czynnikiem jest tutaj budżet i zasobność marketingowa danej firmy, gdyż jak wiadomo im więcej możemy wydać na proces pozycjonowania, tym trwalsze efekty osiągniemy. Jednak bez względu na to czy zlecasz pozycjonowanie agencji czy robisz to samemu, ważne jest aby przestrzegać reguł gry.

Jak samodzielnie pozycjonować stronę lub bloga

Pozycjonowanie to proces

Optymalizacja strony i zdobywanie linków to tak naprawdę proces wymagający cierpliwości i wytrwałości. Najlepiej jest tutaj zachować odpowiedni dystans i wyrobić sobie umiejętność patrzenia na mniej więcej trzy miesiące do przodu. Chodzi o to, że działania, które wykonasz dziś przyniosą efekt w kolejnych tygodniach, a nie w ciągu następnej godziny. Dlatego ważna jest systematyczność i wiedza, jak działa pozycjonowanie. Jeżeli dziś dodasz na swojego bloga artykuł i priorytetowo zgłosisz go do Google, będzie on widoczny w wynikach wyszukiwania być może jeszcze tego samego dnia. Natomiast jeżeli chcesz pozyskać link zewnętrzny, jesteś zdany na łaskę ustawień tamtej witryny, tego czy zostanie ona zindeksowana dziś, a może pod koniec tygodnia. To wszystko po prostu trwa, dlatego też żadna agencja SEO nie zagwarantuje Ci poprawy widoczności w pierwszym tygodniu i każda słusznie poinformuje Cię, że na efekty trzeba będzie poczekać.

Zniecierpliwienie brakiem efektów

Niestety społeczeństwo dziś jest przyzwyczajone do natychmiastowej gratyfikacji i jeżeli nie otrzymamy wyniku już teraz, często popadamy w zniecierpliwienie. Pamiętaj, że jeżeli chodzi o pozycjonowanie, musisz wystrzegać się tego typu myślenia i patrzeć na kilka miesięcy wprzód. Znam przypadki zniecierpliwionych samodzielnych pozycjonerów, którzy poprzez brak konsekwencji doprowadzili do zbanowania swojego bloga przez Google. Unikaj więc nadmiernych słów kluczowych i nie zapychaj nimi swoich stron. Unikaj też linków słabej jakości i postaw na te bardziej wartościowe, nawet, jeżeli wpis kosztuje 5 lub 10 złotych. Działaj według zasad optymalizacji i zdobywania linków systematycznie i cierpliwie, a w ciągu następnych tygodni zobaczysz efekty. Wystarczy jeden nowy przychodzący link dziennie, a po miesiącu będziesz miał ich 30. A to potrafi zrobić bardzo dużo dobrego.

Podsumowanie

Pozycjonowanie przestaje być tajemnicą, jeżeli tylko masz chęć lekko zagłębić się w temat. Poznanie schematów nagradzania stron wyższymi pozycjami otwiera przed Tobą dużo możliwości zarówno zasięgowych jak i zarobkowych. Do Twojej decyzji pozostaje więc, czy zamierzasz wgryźć się w temat i spróbować samodzielnie wypromować swoją stronę. Serdecznie Cię do tego zachęcam, gdyż im więcej wiesz o swoim biznesie, tym łatwiej jest Ci go odpowiednio wyskalować.

Mam nadzieję, że wiesz już jak samodzielnie pozycjonować stronę. Jeżeli chcesz żebym rozwinął ten temat w kolejnych wpisach, daj znać w komentarzu. Jeżeli natomiast potrzebujesz indywidualnych konsultacji SEO dotyczących Twojej strony pisz do mnie śmiało.

Wszystkiego dobrego!

Sławek

4 Komentarze

  1. Czy Yoast SEO jest dostępne dla Prestashop?

    1. Cześć Garson 😉 Dzięki za komentarz. Niestety na chwilę obecną Yoast SEO jest dostępne wyłącznie dla WordPressa oraz dla Shopify. Jeżeli chodzi o PrestaShop to z wartych polecenia modułów SEO znam dwa: SEO Expert oraz URL Cleaner. Obydwa moduły są płatne. Możesz zapoznać się z ich funkcjonalnością wyszukując je na stronie https://addons.prestashop.com/pl/.

      Pozdrawiam!

  2. Piona za artykuł.

    1. Dziękuję za komentarz! 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Next Article:

0 %